Termin „landing page” coraz częściej przewija się w komunikatach marketingowych wielu firm. To właśnie dzięki tego typu stronom firmy pozyskują potencjalnych klientów, którzy będą zainteresowani zakupieniem w późniejszym czasie usług lub produktów. Co to jest landing page?
Landing page – co to znaczy?
Landing page to specjalnie przygotowana strona, która ma tylko jeden cel. Jest nim pozyskanie kontaktów do osoby, która będzie chciała skorzystać z usługi. Zazwyczaj na wielu landing page’ach można zobaczyć oferty, które są po bardzo mocnej obniżce lub nawet za darmo. Tym samym współczynnik konwersji z tego typu stron jest znacząco wyższy niż w przypadku tradycyjnych stron internetowych, które mają cel bardziej wizerunkowy niż sprzedażowy. Dojście do wysokiego współczynnika konwersji nie jest niestety rzeczą łatwą. Coraz więcej firm konkurencyjnych korzysta z tej metody pozyskiwania klientów i naszym przekazem musimy się wybić ponad nie. Konieczne jest zatem zbieranie cennego doświadczenia, aby skutkowało ono dobrymi wynikami w kampaniach, które prowadzimy. Warto również trzymać rękę na pulsie, aby na bieżąco optymalizować nasze witryny.
Jakie jest zadanie landing page?
Wspomniano już, że landing page ma za zadanie pozyskać do bazy mailingowej zainteresowaną osobę. Warto jednak wspomnieć tutaj o psychologii marketingu. Landing page są zazwyczaj przesycone sztuczkami psychologicznymi, które mają za zadanie przekonać użytkownika do konwersji w danym momencie. Jak to wygląda w praktyce? Zazwyczaj tego typu strony zawierają bardzo mało treści tak, aby użytkownik mógł w 100% skupić się na ofercie. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla nich, ponieważ w dzisiejszych czasach nikt z nas nie ma czasu i chęci czytania przez 10 minut oferty, która finalnie nas nie interesuje. W zamian za to otrzymujemy szereg krótkich informacji, po których złączeniu, od razu widzimy całościowy obraz produktu, który możemy pozyskać w atrakcyjnej cenie. Coraz częściej landing page zawiera również elementy wideo. Jak wiemy, jedna sekunda materiału wideo to nawet alternatywa do miliona słów pisanych. Na materiale wideo można przekazać znacznie więcej emocji i zastosować znacznie więcej trików, które finalnie przekonają użytkownika do dołączenia do listy mailingowej.
Jak wykonać skuteczny landing page?
Istnieje szereg elementów, które musi posiadać landing page, aby był jak najbardziej skuteczny. Są to:
- materiał wideo lub zdjęcie produktu;
- cechy produktu;
- ograniczenia ilościowe/czasowe;
- wezwanie do działania CTA;
- stronę podziękowania.
Mając takie informacje na naszej stronie mamy duże prawdopodobieństwo, że nasza kampania zakończy się sukcesem. Nie będzie to jednak koniec naszej pracy. Każdy z landing page wymaga bieżącej optymalizacji. Jest to konieczne, gdyż w wielu przypadkach nie wiemy, jak użytkownicy zareagują na naszą stronę. Dlatego warto przetestować od razu co najmniej kilka stron, aby mieć pewność, która z nich najlepiej będzie sobie radziła.
Warto również pomyśleć o stronie podziękowania. Jest to strona, na której znajdują się specjalne podziękowania po wykonaniu określonej czynności na landing page. Na takiej stronie można umieścić kolejną ofertę, która będzie nawiązywała do poprzedniej. Nazywa się to lejkiem sprzedażowym i już od wielu lat jest to bardzo skuteczna metoda na pozyskiwanie klientów z Internetu. Wszystko wymaga jednak dużego doświadczenia oraz chęci testowania niestandardowych rozwiązań.
Czy wykonanie skutecznego landing page jest trudne? Z punktu widzenia technicznego – nie. Wystarczy podstawowa znajomość administracji stronami www. Na rynku powstało mnóstwo rozwiązań, które oferują bardzo proste kreatory, dzięki którym możemy wykonać taki landing page nawet w ciągu kilkunastu minut. Znacznie trudniejszym aspektem jest to, co powinno się na takiej stronie znajdować. Wymaga to wielu lat wiedzy i doświadczenia. Oczywiście istnieje szereg poradników w Internecie, co powinna zawierać taka strona, ale sporo kwestii jest mocno zależna od samej branży, w której marketer się porusza.