Prowadzenie biznesu w modelu franczyzowym zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Jeszcze do niedawna niewiele osób zakładało firmę, aby prowadzić ją pod szyldem franczyzodawcy, dziś jednak coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się do tego rozwiązania. Co to jest franczyza i na czym polega? Czy warto się na nią zdecydować?

 

Franczyza – co to jest?

 

Samo słowo „franczyza” jeszcze do niedawna nie pojawiało się na ustach przedsiębiorców zbyt często. Uważano bowiem, że jest to zachodni model prowadzenia działalności gospodarczej, który w Polsce nie ma większych szans, aby się przyjąć. Tymczasem okazuje się, że franczyza w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Co to jest franczyza i jak rozumieć ten model biznesu? Otóż z prawnego punktu widzenia jest po prostu umową, która łączy dwa podmioty – franczyzodawcę oraz franczyzobiorcę. Pierwszy z nich prowadzi już firmę, oferując franczyzobiorcy możliwość otworzenia punktu usługowego lub handlowego pod swoim szyldem. Dodatkowo zapewnia mu pomoc w założeniu działalności gospodarczej, a także powoli wprowadza w świat biznesu.

Wielu franczyzodawców organizuje dla swoich partnerów biznesowych szkolenia, które traktują o tym, jak właściwie prowadzić biznes i na czym dokładnie będzie polegała współpraca. Franczyzodawca pomaga wybrać odpowiedni lokal, bierze też udział w jego wyposażaniu. Na samym początku pomaga również w rozreklamowaniu nowego punktu handlowego lub usługowego. Ma on w tym swój cel, bowiem franczyzobiorca musi dokonywać miesięcznych opłat na rzecz franczyzodawcy. Zwykle stanowią one pewien procent przychodów lub dochodów, w zależności ustaleń. Niemniej jednak im więcej zarobi franczyzobiorca, tym większe zyski osiągnie franczyzodawca. Co do zasady, wszelkie zapisy umowy mogą być przedmiotem negocjacji pomiędzy stronami. Zazwyczaj franczyzodawcy mają gotowe wzory umów, niemniej jednak franczyzobiorca powinien mieć możliwość wprowadzenia zmian w jej zapisach bądź przynajmniej negocjowania niektórych warunków.

 

Na co zwrócić uwagę, decydując się na franczyzę?

 

Na zawarcie umowy franczyzy z roku na rok decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Wiadomo już, jak działa franczyza. Niemniej jednak warto zastanowić się nad tym, jak dokładnie będzie przebiegać współpraca pomiędzy stronami. Samo podpisanie umowy to jedno, lecz pozostaje jeszcze kwestia samego prowadzenia punktu franczyzowego. Otóż franczyzobiorca musi przestrzegać pewnych standardów, które zostają wyznaczone przez franczyzodawcę. Przykładowo, jeżeli dana firma organizuje wyprzedaż towarów, to każdy punkt handlowy musi przecenić swoje produkty. Jeśli zaś franczyzodawca wprowadza zmiany w menu (dotyczy to restauracji czy barów szybkiej obsługi), to każdy punkt gastronomiczny musi wprowadzić te zmiany w mniejszym lub większym zakresie.

Przedsiębiorcy mają możliwość swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże w przypadku franczyzy występują swego rodzaju ograniczenia. Franczyzodawcy zależy bowiem na budowaniu spójnego obrazu marki, nawet jeśli poszczególne punkty prowadzone są przez różne osoby. Niemniej jednak franczyzobiorca wciąż ma możliwość swobodnego dobierania sobie współpracowników, ustalania grafiku pracy, reklamowania swojej działalności. Niektórzy franczyzodawcy pozostawiają franczyzobiorcom więcej swobody, inni zaś wymagają, aby przestrzegać wszelkich narzuconych standardów. Wszystko zależy więc od konkretnego partnera biznesowego i jego wizji budowania własnej marki.

 

Katalog franczyz

 

Przed podjęciem decyzji o nawiązaniu współpracy z konkretnym franczyzodawcą, warto więc przejrzeć katalog franczyz. Dzięki temu można wybrać idealną branżę dla siebie, a także partnera, którego warunki będą dopasowane do Twoich potrzeb i wymagań. Wszystko bowiem zależy od indywidualnego podejścia franczyzobiorcy do kwestii prowadzenia własnej firmy. Inni wolą mieć więcej swobody i możliwość wdrażania własnych pomysłów na biznes, inni zaś lubią pełnić funkcje managerskie, a niekoniecznie chcą przy tym samodzielnie decydować o swojej firmie.